شیوانا

مجله زیبایی، سلامت، مد و عروسی
  • شیوانا

    مجله زیبایی، سلامت، مد و عروسی

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۰۴ ق.ظ

لیزرموهای زائد خوب یا بد؟

خلیل صداقت‌پیشه متخصص پوست و مو در گفت‌وگویی در خصوص روند طبیعی رشد مو‌ها بیان کرد: موهای بدن (طبیعی یا غیر طبیعی) دارای فاز رشد، استراحت و خواب هستند، ولی موی هر قسمت از بدن دارای فاز زمانی متفاوتی است. به عنوان مثال مدت زمان رشد هر تار موی سر سه سال، ابرو شش ماه و مژه پنج تا شش ماه است.

وی ادامه داد: مدت زمان فاز استراحت در مورد موی سر ۲ هفته و این میزان در فاز خواب سه ماه محسوب است. با لیزر فقط می‌تواند موهایی را که در فاز رشد مشغول تکثیر هستند، تخریب کرد. وقتی مو در فاز استراحت و خواب قرار دارد به دلیل اینکه در این فاز‌ها تکثیر مو صورت نمی‌گیرد، لیزر سبب از بین رفتن این مو‌ها نمی‌شود.

این متخصص پوست و مو در خصوص موهایی که تحت تابش اشعه لیزر قرار دارند، عنوان کرد: هنگامی‌که مو (در فاز رشد) در معرض این اشعه واقع می‌شود، تارهای مو انرژی لیزر را به خود جذب می‌کنند، ولی از آنجایی که مو تحمل قدرت لیزر را ندارد، نابود می‌شود.

صداقت‌پیشه با بیان اینکه به کمک لیزر نمی‌توان در یک جلسه موهای زائد را از بین برد، تاکید کرد: در هر جلسه لیزر تعدادی از تارهای مو در فاز استراحت و خواب قرار دارند، بنابراین آن‌ها در یک جلسه تخریب نمی‌شوند و برای از بین بردن آن‌ها به جلسات بیشتری نیاز است.

وی توصیه کرد: زنان باردار و شیرده باید بنا بر احتیاط از انجام لیزر خودداری کنند. همچنین اگر ناحیه‌ای که قرار است لیزر روی آن انجام شود، دچار تبخال یا ضایعه پوستی است نباید تا بهبودی کامل موضع از لیزر کردن آن اجتناب شود.

صداقت‌پیشه یادآور شد: موهای سفید و کرکی به دلیل اینکه فاقد رنگدانه هستند، انرژی لیزر را به خودشان جذب نمی‌کنند، حتی طبق برخی تحقیقات صورت گرفته اگر موهای کرکی تحت تابش اشعه قرار گیرند، امکان تیره و ضخیم شدن آن‌ها وجود دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۶ ، ۰۱:۰۴
مریم روحانی
چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ب.ظ

رژیم غذایی درمان پرکاری تیروئید

تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل کوچک در گردن شماست که نقش مهمی‌ در چگونگی کار کردن بدنتان دارد. تیروئید، هورمون‌هایی تولید می‌کند که خلق و خو، سوخت‌و‌ساز، سطوح انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان‌قلب و فشار‌خون را تنظیم می‌کنند.
 
در این مطلب برخی مواد غذایی ذکر شده که می‌تواند عملکرد غده تیروئید شما را تنظیم کند.

ماهی
اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون وحشی، قزل آلا، ماهی تن یا ساردین، این ماده غذایی را به یک انتخاب عالی برای ناهار یا شام تبدیل می‌کنند. کم کاری تیروئید کنترل‌نشده به علت بالا بودن LDL یا کلسترول بد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را افزایش دهد. 

آجیل
یک منبع عالی دیگر از سلنیوم، آجیل‌ها هستند. آجیل‌ها، یک میان وعده سریع و دم‌دستی هستند که می‌توانید همراهتان به هر جایی ببرید. همچنین آن‌ها با سالاد‌ها یا غذاهای تفت‌داده شده نیز هماهنگی خوبی دارند.

غلات سبوس‌دار
یبوست یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید است. مواد غذایی غلات کامل مانند غلات صبحانه، نان، ماکارانی و برنج علاوه بر فیبر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی نیز هستند. فیبر آن‌ها می‌تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند.

میوه‌ها و سبزیجات تازه
یکی از اولین علائم کم کاری تیروئید، افزایش وزن است. غذاهای کم‌کالری و با چگالی بالا مانند مواد غذایی تازه اساس هر برنامه کاهش‌وزن موفق هستند. در صورت امکان میوه‌ها یا سبزیجات تازه را در هر وعده غذایی‌تان جای دهید. 

لبنیات
با توجه به یک مطالعه در نسخه آگوست مجله تیروئید، ارتباطی بین کمبود ویتامین D. و بیماری هاشیموتو (شایع‌ترین علت کم کاری تیروئید) وجود دارد. شیر غنی‌شده نه تنها ویتامین D افزوده دارد.

لوبیا
لوبیاها، یک ماده غذایی ارزان و همه‌کاره بوده و یک منبع عالی برای انرژی پایدار است و اگر کم کاری تیروئید باعث خستگی شدید شما می‌شود می‌تواند مفید باشد. لوبیا‌ها حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار زیادی ویتامین‌ها و مواد‌معدنی می‌باشند. آن‌ها همچنین سرشار از فیبر هستند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۱۰
مریم روحانی
فرشته شهیدی‌فر متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عوارض میوه‌های سردخانه‌ای اظهار داشت: میوه‌های نگهداری شده در سردخانه‌ها به ویژه مرکبات که برای فصل بهار در انبار‌ها نگهداری می‌شود در طولانی مدت خاصیتشان را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: هنگامی که پرتقال در سردخانه نگهداری می‌شود، ویتامین C موجود در این میوه از بین می‌رود و این مسئله باعث خارج شدن خاصیت آنتی اکسیدان آن می‌شود.

شهیدی فر عنوان کرد: میوه‌های سردخانه‌ای هیچ خاصیتی ندارد و فقط رنگ و لعاب داشته که در بسیاری از موارد این میوه‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

وی تاکید کرد: محیط سردخانه سبب می‌شود تا آنتی اکسیدان موجود در میوه و به خصوص مرکبات خارج شود و این عمل زمینه ایجاد رادیکال‌های آزاد را در میوه سردخانه‌ای فراهم می‌کند. رادیکال آزاد موجود در میوه سبب بروز سرطان‌های مختلفی شده و افراد مصرف کننده را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند.

وی یادآور شد: برای حفظ سلامتی بدن، باید تا حد ممکن از خوردن میوه‌های سردخانه‌ای پرهیز کنیم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۰۸
مریم روحانی
چهارشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳ ب.ظ

نشانه های استرس فراوان

 استرس نه تنها بر روح و روان بلکه بر جسم نیز تأثیر می گذارد که عوارضى به نام مشکلات روان تنی را سبب می شود، این علائم جسمى ناشى از استرس در افراد مختلف متفاوت بوده، اما چند نشانه شایع وجود دارد که به دلیل استرس بیش از حد رخ مى دهد.

بسیارى از افراد این علائم را به اشتباه به بیمارى هاى جسمى ارتباط داده اما در بررسى‌ها و آزمایش‌ها علت جسمى شناسایی نشده که در نهایت با کنترل استرس این عوارض قابل درمان و کنترل است.

 ۹ نشانه استرس بیش از حد
کاهش عواطف و احساسات
استرس بر روى عملکرد غدد تاثیر منفى گذاشته و مى تواند در زندگى زناشویی افراد تاثیر مخرب داشته باشد و به همین دلیل باید براى کاهش استرس و اضطراب راهکارهایى مانند استراحت، تمرین هاى آرام بخش و سفر را به کار بسته و در صورت لزوم ادامه استرس‌ها به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید. 

ریزش مو
کارولین جیکوب مدیر پزشکی مرکز جراحی و مراقبت از پوست شیکاگو در این باره گفت: ما روزانه ۱۰۰ تار مو بدون اینکه متوجه باشیم از دست مى دهیم، اما استرس با تغییر فیزیولوژیک بدن یکى از عوامل اصلی ریزش مو محسوب مى شود.

بیمارى‌های که استرس به جانتان مى اندازد
استرس اغلب باعث اختلال در عملکرد سیستم داخلى ودرد بدن شده و منجر به بروز سردرد، آرتریت شدید، درد قفسه سینه، زخم معده، تپش قلب، تنش عضلاتى، اسهال، درد و سوزش در معده، سندرم روده تحریک پذیر و بسیارى مشکلات جسمى دیگر مى شود.

تغییرات خلق و خوی
استرس عملکرد هورمون هاى بدن را دچار اختلال کرده که در نتیجه آن خلق و خوى افراد تغییر مى کند.

تفکر وسواسی در مورد کار
برخى افراد استرس کارى دارند که اغلب باعث می‌شود تا در مورد تعهدات کارى و مسائل مالی نگران باشند، اما در این زمان‌ها بهترین راه برای حل این مشکل دور شدن از محیط و فکر کردن به موضوعات در فضایى آرام است همچنین سپرى کردن وقت باخانواده و دوستان به کاهش استرس هاى این چنینى کمک مى کند.

تغییرات وزن
استرس با تاثیر بر عملکرد سوخت و ساز بدن منجر به افزایش یا کاهش وزن مى شود.

مشکلات خواب
استرس بیش از حد اغلب باعث مشکلات خواب شده و در نتیجه آن اغلب افراد احساس خستگی و فرسودگی مى کنند که در این حال بهترین راه حل درمان یا حل ریشه اى استرس و موضوع استرس زا است و یوگا، مدیتیشن، ورزش، مطالعه و راه رفتن در طبیعت به کاهش استرس و خواب آرام در این اشخاص کمک مى کند.

اضطراب و بی قراری
استرس اغلب به اضطراب و بی قراری نیز منجر شده و اگر فرد در این حال درمان نشود، در زمان هاى طولانى منجر به مشکل می‌شود.

کم طاقتى و از دست دادن صبر و تحمل
استرس گاهى موجب بى قرارى و کاهش تحمل و پایین آمدن آستانه صبر افراد مى شود که در این مواقع با کوچک‌ترین موضوع خشم فرد برانگیخته شده و عصبانى مى شود. 

برای بهبود سلامتى و کاهش عوارض ناشى از استرس سعى کنید عوامل استرس زا را از بین برده و در عوض کارهاى آرام بخش و نشاط آور که شادى و سلامتى را براى شما به ارمغان مى آورند، انجام دهید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۲۲:۰۳
مریم روحانی